08.09.2020

Понад 85 тисяч виборців не зможуть обрати голів громад на місцевих виборах-2020

vkmine
Географія: Україна
Період: 09/2020

Сергій Васильченко, проект “Електоральна пам’ять” (ukr.vote)

Колонка підготована для Української правди

Як би ви відреагували на те, якщо би вам як мешканцю міської громади у день місцевих виборів не видали бюлетень з кандидатами на голову?

Така доля може спіткати понад 85 тисяч мешканців майже сотні населених пунктів, які входять у 9 міських громад, адмінцентрами яких є міста з районним поділом, але вони в жоден із міських районів не входять. А на базі міського району і формується виборчий округ для виборів міського голови, тож вони в жоден округ не потрапляють.

Як це трапилось і як це може загрожувати місцевим виборами?

 

Ваше місто у виборчому окрузі — “not found” 

У нормах, які регулюють утворення виборчих округів для міст з районним поділом — як ось у Києві, що налічує 10 районів, — передбачили єдиний варіант, коли вся територія поділена між міськими районами.

У відповідних статтях фігурують лише межі та території районів у містах.

Але ще до початку реформи децентралізації існували міські ради, які налічували не лише міські райони, а й населені пункти, які напряму підпорядковувались міськраді. 

До прикладу, Криворізькій міській раді підпорядковувались: місто Кривий Ріг, поділений на 7 районів, а також 5 інших населених пунктів.

Щоб врегулювати цю проблему 16 липня 2020 року депутати прийняли Закон, який передбачав, що міські ради повинні переглянути існуючі межі районів у місті та подати відповідні рішення Центральній виборчій комісії не пізніш як за 60 днів до дня місцевих виборів.

Схоже на те, що цю норму більшість міських органів влади банально проігнорували і межі районів не переглянули.

Лише у Кропивницькій та Херсонській міських громадах населені пункти тепер входять до складу громади та району у місті — відповідно до даних Державного реєстру виборців. А наприкінці серпня це питання врегулювали і в Сумах на позачерговому засіданні сесії міськради.

 

Половинчасте рішення

Щоб вирішити питання з “підвішеними” населеними пунктами, ЦВК прийняла Постанову № 204, якою фактично делегувала право “приєднувати” населені пункти до районів у містах міським виборчим комісіям при утворенні округів з виборів депутатів міськради.

Але питання виборів міського голови залишилось невирішеним.

У Виборчому кодексі є чітка норма про те, що територіальні виборчі округи з виборів міського голови у містах з районним поділом збігаються з межами районів у місті. 

Виходить, що населені пункти, які не входять у межі районів у місті, не увійдуть до територіальних виборчих округів з виборів міського голови, і їхні жителі не зможуть взяти участь у виборах голови.

Всього є 9 таких громад в Україні (на підконтрольній уряду території), в яких з цією проблемою зіткнеться понад 85 тисяч виборців у 98 населених пунктах.

Населені пункти, які входять у межі міських громад,
але знаходяться поза межами виборчих округів з виборів голови 

Міська громада К-сть населених пунктів які не входять у райони в місті Назви цих населених пунктів % виборців у них
Дніпровська міська громада 1 смт Авіаторське 0.3
Кам'янська міська громада 2 смт Карнаухівка
с-ще Світле
2.7
Криворізька міська громада 5 с Новоіванівка
с Тернуватий Кут
с-ще Авангард
с-ще Гірницьке
с-ще Коломійцеве
0.4
Маріупольська міська громада 10 смт Старий Крим
с Агробаза
с Бердянське
с Покровське
с Приазовське
с Приміське
с Червоне
с Шевченко
с Широка Балка
с-ще Рибацьке
2.2
Житомирська міська громада 1 с Вереси 0.9
Львівська міська громада 19 м Винники
м Дубляни
смт Брюховичі
смт Рудне
с Великі Грибовичі
с Воля-Гомулецька
с Гряда
с Завадів
с Зарудці
с Зашків
с Збиранка
с Лисиничі
с Малехів
с Малі Грибовичі
с Малі Підліски
с Підбірці
с Підрясне
с Рясне-Руське
с Ситихів
7.6
Кременчуцька міська громада 4 с Мала Кохнівка
с Потоки
с Придніпрянське
с Соснівка
1.7
Полтавська міська громада 55 с Абазівка
с Андріївка
с Андрушки
с Бершацьке
с Біологічне
с Бочанівка
с Бричківка
с Бугаївка
с Валок
с Верхоли
с Витівка
с Глухове
с Говтвянчик
с Гожули
с Грабинівка
с Гринівка
с Гутирівка
с Давидівка
с Долина
с Жуки
с Залізничне
с Затурине
с Зорівка
с Івашки
с Їжаківка
с Каплунівка
с Карпусі
с Келебердівка
с Ковалівка
с Косточки
с Лаврики
с Лозівка
с Макарцівка
с Макухівка
с Мильці
с Носівка
с Олепіри
с Очканівка
с Пальчиківка
с Патлаївка
с Петрівка
с Рожаївка
с Сем'янівка
с Соломахівка
с Соснівка
с Супрунівка
с Тахтаулове
с Тернівщина
с Трирогове
с Уманцівка
с Циганське
с Червона Долина
с Чорноглазівка
с Шостаки
с Яцинова Слобідка
8.1
Черкаська міська громада 1 с-ще Оршанець 0.4

На основі даних Служби розпорядника Державного реєстру виборців

Можливо, ігнорування цієї проблеми органами влади у таких містах пов’язано з тим, що вони не знають, що у складі їхніх громад є населені пункти, які не входять у жоден район міста, або звикли не звертати увагу на їхній статус і на виборах приєднувати куди заманеться.

Бо як інакше пояснити, що на попередніх місцевих виборах 25 жовтня 2015 року у рідному місті чинного президента мешканці селищ Гірницьке, Коломійцеве, Новоіванівка, Тернуватий Кут, які не входять у жоден район міста, обирали Тернівську районну раду у місті Кривий Ріг, адже були включені до територіального виборчого округу №24.

Але на цих виборах варіант “тихенько  розрулити” на місцях може не спрацювати, бо ця проблема привернула увагу багатьох людей, особливо у тих містах, де відбулось об’єднання декількох рад у громаду.

Відбудеться грубе порушення закону, якщо ці населені пункти розподілять між територіальними виборчими округами з виборів міського голови.

Адже тоді їхні межі не співпадатимуть з межами районів, та й ніхто не має права такі округи утворювати, вони створюються автоматично на базі районів, відповідно до прямої норми Виборчого кодексу.

Але якщо не включити їх у виборчі округи з виборів міського голови, то жителі цих населених пунктів не зможуть обирати голову своєї громади і матимуть повне право звернутись до суду і вимагати відміни результатів виборів. Адже це пряме порушення Конституційних прав громадян, зокрема ст.71.

“Стаття 71. Вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування”.

Враховуючи те, що терміни утворення комісіями виборчих округів вже пройшли, і можливостей внести зміни до Виборчого кодексу вже майже немає, найкращим варіантом вирішення цієї проблеми було б — взяти приклад з міста Суми.

Тобто хоч із запізненням, але змінити межі районів у місті, включивши в них відповідні населені пункти. При цьому врахувавши, як ці населені пункти розподілила міська виборча комісія при утворенні округів на виборах до міської ради.

Вже розпочався виборчий процес, а для міст та центральних органів влади — зворотній відлік для врегулювання цієї проблеми. В іншому випадку — конституційні права понад 85 тисяч громадян залишаться порушеними авторами Виборчого кодексу.